Onze CO-2 uitstoot
Wij nemen stappen om minder CO2 uit te stoten. Wij hebben vanaf 2019 onze eigen uitstoot onderzocht. In 2025 willen we onze CO2-uitstoot, in vergelijking met 2019, met 18% verminderen. Dit doen wij in samenwerking met onze opdrachtgever gemeente Doetinchem. Bekijk hier de pagina over CO2-uitstoot van de gemeente Doetinchem.
Wij stoten op verschillende manieren CO2 uit.
Diverse manieren van CO2-uitstoot.
Uitstoot door gas en brandstof (=scope 1/directe uitstoot)
In 2025 willen wij 5% minder CO2 uitstoten door gas- en brandstof. Hieronder valt:
- het gasverbruik van onze eigen gebouwen
- de brandstoffen waarop onze auto’s rijden
Uitstoot door elektriciteit (=scope 2/indirecte uitstoot).
De energie wordt opgewekt in een energiecentrale. Het doel is om deze uitstoot in 2025 met 27% te verminderen. Deze uitstoot bestaat uit:
- het elektriciteitsverbruik van onze gebouwen
- het elektriciteitsverbruik van onze elektrische wagens
- stadskoude- en warmte waarmee wij een deel van onze gebouwen koelen of verwarmen
Zakelijke kilometers
Dit zijn alle zakelijke reizen van onze medewerkers met het openbaar vervoer en (eigen) auto’s. In 2025 willen wij 60% minder CO2 uitstoten via zakelijke kilometers.
Onze CO2-uitstoot in 2019 tot en met 2022
In 2019 stootten wij in totaal 1844 ton CO2 uit. In 2020 was dit 1653 ton en in 2021 was onze uitstoot 1100 ton CO2. In 2022 hebben wij 1168 ton CO2 uitgestoten.
We vergelijken onze uitstoot met het jaar 2019
Onze CO2-uitstoot in 2019 en 2022 bestond uit:
- Gas- en brandstofgebruik: van 1243 ton CO2 in 2019 naar 1133 ton in 2022.
- Elektriciteit: 597 ton CO2 in 2019. In 2022 was dit 33 ton.
- Zakelijke kilometers: 3 ton CO2 in 2019. In 2022 is dit teruggebracht naar 0,4 ton CO2.
Onze uitgebreide uitstoot over 2019, 2020, 2021 en 2022 vind u ook in een tabel onder het kopje ‘CO2-beleid’.
Vermindering uitstoot
Sinds we onze uitstoot meten, doen we het volgende om deze te verminderen:
- Niet-duurzame verlichting vervangen we door LED-verlichting. Hiermee besparen we energie.
- We blijven deels thuis werken. Dit zorgt voor minder uitstoot van onze auto’s en het openbaar vervoer.
- Een deel van onze auto’s is elektrisch. Hierdoor gebruiken we minder brandstof.
Uitstoot verminderen door samenwerken
Wij werken samen met andere organisaties en overheden. Op deze manier verbreden wij onze kennis en komen we tot nieuwe ideeën en ontwikkelingen om onze CO2-uitstoot te verminderen.
Regionale Energiestrategie Achterhoek
Als samenwerkingspartner zijn wij aangesloten bij de Regionale Energiestrategie (RES Achterhoek). Hierin staat hoe zon en wind in de Achterhoek wordt verdeeld om in 2030 1,35 Terawattuur (TWh) duurzame energie op te wekken.
Akkoord van Groenlo
Samen met zeven andere gemeenten hebben wij het akkoord van Groenlo ondertekend. Hierin staan afspraken over energiebesparing en het produceren van duurzame energie. Duurzame (hernieuwbare) energie komt van natuurlijke bronnen en wordt constant aangevuld. Bijvoorbeeld windenergie, zonne-energie, waterkracht of biomassa.
Zelf aan de slag
Wilt u zelf aan de slag met energiebesparing en/of duurzaam (ver)bouwen? Bij het energieloket van Energieloket Achterhoek(externe link) krijgt u advies en wordt antwoord gegeven op al uw vragen.
De CO2-prestatieladder
Wij streven naar een certificaat op niveau 3 van de CO2-prestatieladder. Daarom controleren we onze eigen uitstoot. En nemen we stappen om minder CO2 uit te stoten. De CO2-prestatieladder is hét hulpmiddel om CO2-uitstoot te controleren en te verminderen. Wil je meer weten over de CO2-prestatieladder? Bezoek dan de website CO2-prestatieladder(externe link) van Stichting Klimaatvriendelijk Aanbesteden & Ondernemen.
CO2-beleid
1. Onze CO2-uitstoot
Als eerste maken we de voetafdruk van de energieverbruikers van gemeente Doetinchem duidelijk. Deze voetafdruk vindt u op deze pagina. Als we weten waar onze CO2-uitstoot vandaan komt, kunnen we bepalen hoe we moeten zorgen voor minder uitstoot. Wij brengen één keer in de 6 maanden in kaart hoe veel energie wij gebruiken.
Wij vergelijken onze CO2-voetafdruk met die van 2019. Een onafhankelijke partij controleert de betrouwbaarheid met een intern onderzoek. (In de vorm van gesprekken met iedereen die betrokken is.)
Op basis van de CO2-uitstoot in het referentiejaar (2019) bepalen we onze doelen. En kijken we wat we moeten doen om deze doelen te halen. We kijken ieder jaar of het referentiejaar nog steeds past bij onze doelen en/of dat we deze moeten aanpassen.
De hele reductiedoelstelling gaat tot 2025. Het plan van aanpak helpt ons om deze doelen te halen. In dit plan staan de stappen die we nemen om ons doel te halen. Ook staat hier wie binnen gemeente Doetinchem verantwoordelijk is voor de verschillende acties.
1.1 Energiebeleid en doelen
Het algemene doel van het energiemanagementsysteem is duurzamer om te gaan met onze energie. Op deze manier willen we minder CO2 blijven uitstoten. Om precies te zijn willen we in 2025 18% minder CO2 uitstoten in scope 1 en 2.
1.1.1. Energiemanagement actieplan
De verantwoordelijke teams leveren de gegevens aan bij de projectleider van de CO2-Prestatieladder. Deze zorgt voor het op tijd verwerken (ieder half jaar) van de gegevens in de CO2-footprint.
Uitstoot | Eenheid | Bron | Verantwoordelijk team | Wanneer |
---|---|---|---|---|
Aardgas en stortgas: |
M3 |
Uitlezen meterstanden, facturen energieleverancier |
Grond en gebouwen (team gebouwen en begraven) |
Midden mei (jaarcijfers), midden september (halfjaar) |
Brandstof wagenpark: |
Liter kWh |
Rapportages, tankpassen, laadpassen |
Facilitair |
Midden mei (jaarcijfers), midden september (halfjaar) |
Brandstof materieel: |
Liter |
Rapportages, tankpassen |
Grond en Gebouwen (team gebouwen en begraven) |
Midden mei (jaarcijfers), midden september (halfjaar) |
Elektriciteit - Grond en gebouwen - teruglevering zonnepanelen | kWh | Uitlezen meterstanden, facturen energieleverancier | Grond en gebouwen (team gebouwen en begraven) | Midden mei (jaarcijfers), midden september (halfjaar) |
Zakelijke kilometers: - Privé gebruik - OV | Euro/KM | Declaraties | Leefomgeving | Midden mei (jaarcijfers), midden september (halfjaar) |
Berekende CO2-uitstoot
De directe- en indirecte GHG-uitstoot van gemeente Doetinchem was in 2021 232,3 ton CO2. Hiervan komt 225,5 ton CO2 van onze directe GHG-uitstoot (scope 1), 0,0 ton CO2 door indirecte GHG-uitstoot (scope 2, mede door het gebruik van zonnepanelen) en 6,8 ton CO2 door zakelijk reizen (scope 3).
In de tabellen hieronder ziet u de uitstoot van 2021, 2020 en 2019 over een heel jaar.
Soort uitstoot | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Aardgasverbruik | 187.7 | 140,6 | 34,6 | 34,4 |
Groengas (stortgas) | - | - | 7,6 | 42 |
Houtchips | - | - | - | - |
Brandstofverbruik wagenpark - benzine | 5,0 | 2,3 | 2,5 | 3,5 |
Brandstofverbruik wagenpark - diesel | 1.004,8 | 988,2 | 980,7 | 1.024,2 |
Brandstofverbruik wagenpark - CNG | 45,8 | 39,8 | 25,5 | 22,9 |
Brandstofverbruik - HVO20 | - | - | 2,7 | 5,9 |
Brandstofverbruik bedrijfsmiddelen - diesel | 45,8 | 39,8 | 25,5 | 22,9 |
TOTAAL SCOPE 1 | 1.243,3 | 1.170,9 | 1.053,6 | 1.132,9 |
Soort uitstoot | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Elektriciteitsverbruik - grijze stroom | 567,4 | 456,2 | 20,1 | 11,6 |
Electriciteitsverbruik - groene stroom | - | - | - | - |
Electriciteitsverbruik - wagens | 29,8 | 24,1 | 24,3 | 22,8 |
TOTAAL SCOPE 2 | 597,2 | 480,3 | 44,4 | 34,4 |
Soort uitstoot | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Zakelijk vervoer - gedeclareerde kilometers | 3,0 | 1,7 | 1,4 | 0,3 |
Zakelijk vervoer - openbaar vervoer | - | - | - | 0,1 |
Vliegreizen <700 km | - | - | - | - |
Vliegreizen 700-2500 km | - | - | - | - |
Vliegreizen >2500 km | - | - | - | - |
TOTAAL SCOPE 3 | 3,0 | 1,7 | 1,4 | 0,4 |
SCOPE | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
1 | 1.243,3 | 1.170,9 | 1.053,6 | 1.132,9 |
2 | 597,2 | 480,3 | 44,4 | 34,4 |
3 | 3,0 | 1,7 | 1,4 | 0,4 |
TOTAAL | 1.843,5 | 1.652,9 | 1.099,5 | 1.167,7 |
3.CO2-verminderende maatregelen
In ons plan van aanpak staan de volgende manieren om te zorgen voor een kleinere voetafdruk.
Wat | Wanneer | Waar | Vermindering directe uitstoot |
---|---|---|---|
Slim bezetten kantoor | 2022 | Raadhuisstraat | 1,17% |
Zonneboiler vervangen | 2022 | Raadhuisstraat | 0,23% |
Advies schrijven isoleren dak stadhuis | 2022 | Raadhuisstraat | 0,00% |
Slim bezetten kantoor | 2022 | Terborgseweg | 0,93% |
Gasketel vervangen | 2023 | Terborgseweg | 2,80% |
Onderzoek compleet gebouw vrijspelen | 2022 | Terborgseweg | 0,00% |
Totaal op gasverbruik | 5,14% |
Wat | Wanneer | Vermindering directe uitstoot |
---|---|---|
Bij vervangen auto kijken naar duurzame opties | Altijd | 0,17% |
Totaal op brandstofverbruik | 0,17% |
Wat | Wanneer | Waar | Vermindering directe uitstoot |
---|---|---|---|
Verlichting vervangen door LED-verlichting | 2023 | Raadhuisstraat | 20,29% |
Slim bezetten kantoor | 2022 | Raadhuisstraat | 5,07% |
Slim bezetten kantoor | 2023 | Terborgseweg | 1,17% |
Onderzoek compleet gebouw vrijspelen | 2022 | Terborgseweg | 0,00% |
Totaal op elektraverbruik | 26,54% |
Wat | Wanneer | Vermindering op zakelijke reizen |
---|---|---|
Nieuwe visie thuiswerken: 2 dagen op kantoor, 3 dagen thuis | 2022 | 60% |
Totaal op zakelijke reizen | 60% |